A fájer (fire) kártyajáték

A fájer avagy tűz kártyajáték

A fájer játék az igazán szerencsejátékok egyike azokból, amit magyar kártyával lehet játszani. Ebben a játékban, az amerikai pókerhez hasonlóan nem kell memorizálni és nincs szükség a kombinációs készségekre sem, viszont tud izgalmas lenni.

A játék kivételesen balra tartással folyik, azaz az osztó a bal keze felőli játékosnak ad kártyát először és a következő partiban az a játékos lesz az osztó, aki a lapokat először kapta, nem pedig a parti nyerője.

A játékot legalább  2, maximum 9 ember játszhatja, egy pakli magyar kártyával. Adumentes játék, tehát nincs trompf a játék során.

A játék menete

Az osztó a tőle balra ülőnek ad először lapot, ezután a többieknek, mindenkinek három lapot és végül önmagának is.

Licit 1

Ezután kezdődik a licitálás, mindenki licitál a kezében levő lapjai alapján, azaz már nagyon jó lapokat kapott az osztótól. Esetleg blöfföl, vagy bízik a szerencséjében, illetve abban, hogy meg tudja téveszteni ellefeleit.

A licit anyagi értékét a bankba, azaz a közös gyűjtőhelyre teszik a játékosok, akkor folytatódhat a játék, ha mindenki betette a megfelelő összeget oda.

Licit 2

Az osztó, miután az első licitet lezárta, négy lapot tesz felfordítva, jól láthatóan az asztalra, ekkor indul a második licitálás.

Az asztalon nyugvó négy lap javíthatja a kézben levő kombinációt, ez alapján egy második licitet kell tenni, persze ezt a pénzt is a közös bankba, azaz bármely játékos a kezében levő lapot az asztalon levőre cserélheti, tartva a “balkézszabály” sorrendjét, ez alapján licitál, illetve lapot cserélhet.

A játék győztese

A játékot az nyeri, akinek nagyobb értékűek az egyszínű vagy  egyenrangú lapjai, illetve annyira fellicitált, vagyis olyan magasra emelte a tétet, hogy a többiek bedobták lapjaikat, feladták a partit.

Egy kivétel van, ha az osztó lapjainak értéke megegyezik bármely más játékos lapjainak értékével, úgy az osztóé a parti, ő nyer.

A játékban a lapok erősorrendje csökkenőben:

ász 11 pont

király, felső, alsó, tízes (X)  10 pont

IX-es 9 pont

VIII-as 8 pont

VII-es 7 pont.

Azaz a legmagasabb elérhető érték 31 pont, illetve a három egyenrangú lap is értékes lehet pl. három IX 27 pont, vagy 3 db X lap 30 pontot ér.

Az alapszabály szerint abszolút nyerő lapok a három ász egy kézben, itt nincs vita, e lapok mindent tarolnak. Létezik olyan baráti társaság, ahol az azonos színű ász, király, tízes kombináció  a legerősebb lapok.

Scroll to Top