Mi mit jelent a kártyajátékok során?

 

A kártyajátékok során több olyan szót használunk, amely szó más környezetben a köznyelvben nem vagy alig, esetleg más értelmezésben fordul elő. 

 

Az adu (trompf, tromf)

Az adu, más néven trompf vagy tromf azokat a kiemelt színű lapokat jelentik, amelyek erősebbek a többieknék. Az adu színét az ulti kártyajátékban a legmagasabb licit bemondója határozza meg a parti kezdetekor. Más játékokban (pl. filkó,…)a pedig a véletlen. Az a lap lesz az adu, ami a húzható talon alá kerül az osztás után. Egy partiban kizárólag egy aduszín lehet.

 

Adu ász

Az adu ász a legerősebb lap a parti során. Az adu ász az összes  ász lap közül az, amelyik az adu színű ász kártyalap.

 

Ütés

A lap elütése akkor esik meg, ha az azonos színben erősebb lapot tesz a játékos az előzőnél vagy pedig adu lappal viszi el. Az ultiban überkényszer (kötelező fölül ütés) van erről egy másik oldalon olvashatsz.

 

Parti

A parti azt játékot jelenti, amíg elfogy az egyik játékos lapja (makaó, lórum, stb.) , vagy eléri az ütéseivel a szükséges pontot (snapszer) vagy összegyűjti a kezében (csapd le csacsi)  vagy összegyűjti ütéseivel a megfelelő kártyalapokat (zsírozás, stb.) úgy vége annak a partinak és kezdődhet egy következő.

 

 

Talon

A talon több félretett lapot jelent, ami nem az egész pakli, tehát nem mind a 32 lap, hanem annak egy része, de minden esetben az asztalra, játéklapra tett olyan lapok, amelyek le vannak fordítva a játékosok számára és nem láthatóak. Adus játékokban az adut jelzű lapra tesszük, ahol pedig nincs kiemelt szín, akkor az asztal közepére. Az ulti kártyajáték során csak az az egy játékos tudja, hogy mi a talon, amit ő letett.

 

– Húzható talon 

A húzható talon azokat a lapokat jelentik, amelyeket az osztó a kezdő lapok kiosztása után az asztalra tesz lefordítva egyszerűen (zsír, zsírozás, makaó). Adus játékokban (snapszer vagy 66, durák avagy borjú) pedig úgy, hogy az adut meghatározó lap ugyan jól látsszon, de a ráborított lapok pedig egyáltalán ne! A kezdő lapok leosztása után a lefordított lapokból pótoljuk a kézben levő lapokat a szabályok szerint (zsírozásban 4-re, snapszer játékban 5-re).

 Felvehető, cserélhető talon

Az ulti (rablóulti) során az első tizenkét lapot kapó licitálja a legmagasabbat  a lapjaiból vagy olyan kettő lapot tesz le nem láthatóan, lefordítva, amelyek a bemondásához nem szükségesek, vagy pedig a többi játékos megtévesztését szolgálják. Ezután bármely játékos felveheti ezt a talont (kettő lapot), de  magasabb értékűt kell licitálnia az előzőnél. Akár a talont letevő játékos is megteheti, ezt nevezzük önrablásnak. A licitálás addig folyik, amíg minden játékos elfogadja, hogy nem tud az előzőnél magasabb értékűt licitálni. A játékos, amikor megteszi a licitjét ugyancsak kettő lapot tesz lefordítva az asztalra, ez lesz a talon, amíg valaki felveszi. A talonban maradt kettő lap a védekező játékosok partiját erősítik, ha pl X (tizes) lap van köztük.

 

 

Licit

A licit avagy a bemondás jelentése az, hogy licitáló játékos mit vállal a lapjaiból, amit meg tud nyerni – véleménye szerint –  vagy a többi játékos megtévesztéséért. A játékban  kizárólag magasabb értékű, esetleg ugyanolyan értékű, de egyszerűbb kombinációjú licitet lehet tenni, mint az előző licit volt. Erről az ulti szabályai oldalon részletesen írok. Lehet még licitálni a snapszer játékban, de ott jóval egyszerűbb licitek vannak és mindössze kettő: betli és durchmars.

 

A kontra

Az összetett snapszer (66) és a rablóulti játékban a védők megkontrázhatják a licit nyertes bemondását. Ez azt jelenti, hogy a védőjátékosok közül legalább az egyiknek vannak olyan lapok a kezében, amiből úgy gondolja már a parti elején, hogy meg tudja fogni, meg tudja hiúsítani a bemondott játékot. Ezzel a kontrával duplázza a tétet. Valamint a kontra mondásával tudatja mind a licitet tevő, mind pedig a védekezőtárs játékosokkal, hogy jó a lapja. A licitet bemondó játékos persze rekontrázhat, ha úgy ítéli meg, hogy márpedig az ő bemodása bukhatatlan. Erre jöhet a szubkontra újra a védekező játékostól és így tovább a Fedár Sári kontráig. Ez utóbbi alapesetben a legmagasabb “visszaszólási” lehetőség. A kontra a védekező játékosok részéről lehet egyéni vagy közös. Egyéni a  kontra adu nélküli játékokba, azaz betli és egyes durchmars játékban. Minden más játékban (színes, adus) pedig közösnek számít a kontrázás. A licittevő játékos mindkét ellenfélnek rekontrázik, ebben nincs olyan lehetőség, hogy csupán az egyiküknek.

 

 

A betli

A betli azt jelenti, hogy azt vállalod, hogy nem lesz ütésed a parti során. Ehhez alacsony rangú lapok kellenek legyenek a kezedben vagy színsorodnak más kis lapokkal.

 

 

Durchmars

 

A durchmars szó német eredetű, és jelentése átvonulás…A rablóulti és az összetett snapszer játékokban azt jelenti, hogy licitálója minden ütést elvisz a parti során. Az ultiban lehet adu nélküli és adus, erről itt találsz leírást.

 

 

Überelés, überkényszer

Az überelés szintén német eredetű szó. A kártyajátékokban a fölül-ütést jelenti. Azt hogy, az adott színű lapból az asztalon levő kártyáktól erősebbet dobsz az asztalra.

Az ulti játékban van überkényszer

Itt tehát azt, hogy a kezedben levő lapokból köteles vagy az asztalon levőre nagyobbat tenni abból a színű lapból, ha van ilyened. 

Amennyiben nincs nagyobb lapod, úgy a hívott színből bármelyiket teheted. 

Ha nincs a hívott színű lapod, akkor adu színűt kell tenned, ha van. 

Ha az előző játékos már adut dobott, akkor a hívott színű lapot már nem kötelező fölülütni. 

Ha nincs a hívott színűből, csak trompfod, úgy azt az adu lapot fölül kell ütnöd, ha tudod. 

Ha se a hívott színű, sem pedig adu lapod, nincs bármelyik lapot dobhatod.

Más kártyajátékokban is lehet erősebbet tenni, ha el akarod vinni az ütést, de nincs kényszer arra, hogy azt dobd, ilyen például a filkó vagy a  snapszer avagy 66.